Search

Flow, yin tai mitä näitä nyt on – mikä jooga sopii minulle?

Joogaa on tarjolla joka keholle ja eri höysteillä. Joogatuntien nimiviidakosta ei selviä ihan helpolla, mikä tyyli sopii kenellekin. Kokosin lyhyen sanaston, jonka avulla voit navigoida itsesi oikealle tunnille.


Joogan voi karkeasti jakaa kiinalaisen yin/yang -jaottelun avulla yin-tyylisiin tunteihin, eli pehmeisiin, hitaisiin ja meditatiivisiin tunteihin ja yang-tyylisiin tunteihin, eli dynaamisiin, voimaa kasvattaviin tunteihin. Jotkut tunnit yhdistelevät molempia elementtejä ja yhä useammin tunnin sisältö on enemmän opettajasta kuin tyylisuuntaan kirjatuista periaatteista kiinni.


Yin-tyylinen jooga


Yin-jooga: Kiinalaisesta lääketieteestä ammentava yinjooga on hidas ja jopa meditatiivinen kokemus. Yinjoogassa asennoissa ollaan pitkään, joskus jopa 8 minuuttia. Yin-joogassa tavoitellaan usein kahta asiaa. Ensimmäiseksi, lihasten sijaan keskitytään hoitamaan kehon tiukkoja kudoksia, jotka antavat keholle muodon. Toiseksi, yin-harjoituksella voidaan tukea energiakanavien eli meridiaanien hyvinvointia. Kiinalaisessa lääketieteessä uskotaan, että energiakanavia hoitamalla voidaan vaikuttaa muun muassa elinten toimintaan sekä henkiseen hyvinvointiin. Monissa yin-asennoissa keskitytään avaamaan erityisesti lantion ja selän alueita. Tunneilla käytetään tavallisesti paljon apuvälineitä, kuten blokkeja ja bolstereita.


Kenelle: Syvällistä ja pysähdyttävää joogakokemusta kaipaavalle.


Mikä voi olla haastavaa: jos et ole tottunut olemaan pitkiä aikoja hiljaisuudessa tai paikoillaan, asanoiden kesto voi tulla yllätyksenä. On normaalia, että tunnilla on tylsää ja turhauttavaa. Alussa on myös normaalia, että asanat tuntuvat epämukavilta ja keho puutuu paikoillaanolosta.


Myös: Yin-joogasta voidaan käyttää myös nimitystä restoratiivinen jooga. Silloin tuntien asanat ovat usein lempeämpiä ja vielä pidempiä.




Yang-tyylinen jooga


Hathajooga: Joogan perusliikkeiden varaan rakentuva tyylisuunta, jossa liikkeet tehdään usein lempeästi ja rauhallisesti. Liikkeitä voidaan tehdä yksittäisinä tai ne voidaan sitoa sarjaksi. Hathajoogaan kuuluu myös hengitysharjoituksia ja tunnilla voidaan meditoida tai laulaa mantroja.


Kenelle: kenelle tahansa, joka haluaa leppoisan dynaamisen harjoitusmuodon. Sopii ensikertalaisille, tai kaikille jotka haluavat pysähtyä linjaamaan, tutkimaan ja hengähtämään asanoihin. Huom, liikkeiden rauhallinen tahti tai yksinkertaisempi harjoitus ei tarkoita sitä etteikö tunti voisi olla haastava.


Mikä voi olla haastavaa: Hatha on hyvin helposti lähestyttävä joogamuoto, joten ei erityisesti tyylisuuntaan liittyviä haasteita.


Hathan alakategoriat:

Dynaaminen hatha, Hatha Flow = dynaamisempia versioita tunnista


Flow-jooga: Flow-jooga on sisällöltään vaihtelevin joogamuoto, sillä se ei noudata mitään valmista kaavaa. Tunneilla harjoitetaan usein voimaa lisääviä liikkeitä liikkuvana sarjana. Suurin osa suomalaisista flow-joogaopettajista käyttää tunneillaan musiikkia tukemassa kokemusta. Flow-joogatunnit ovat usein opettajansa näköisiä, sillä opettajat tuovat tunneilleen vapaasti paloja omasta joogaharjoituksestaan tai kiinnostuksen kohteistaan. Flow-joogatunteja voidaan sovittaa myös musiikin mukaan, esim. räppi-, poppi- tai metallijoogaksi ja joku taas voi laulaa paljon mantroja. Osa opettajista yhdistää flow-joogaan tanssillista ilmaisua, eli liikkuminen asanasta toiseen voi olla hyvin virtaavaa ja peräkkäin voidaan tehdä laaja kirjo eri asanoita.


Kenelle: fyysistä haastetta kaipaavalle, musiikin ystävälle, vaihtelua kaipaavalle.


Mikä voi olla haastavaa: Usein melko dynaaminen harjoitus, jossa ollaan myös käsien varassa. Siksi ranteet voivat alussa rasittua ennen kuin ne vahvistuvat.


Flown alakategoriat:

Vinyasa flow, dynaaminen flow, power flow = fyysisesti haastavia, erittäin liikkuvia tunteja

Slow flow = kuten nimi kertoo, liikkeet tehdään hitaasti. Tunti voi kuitenkin juuri hitautensa vuoksi olla lihaksille hyvin haastava, joten ei välttämättä helpoin tunti ensikertalaiselle.

Lempeä flow = pehmeämpi versio, sopii paremmin aloittelijalle.


Yhä useammin tunnin sisältö on enemmän opettajasta kuin tyylisuuntaan kirjatuista periaatteista kiinni.

Astangajooga: Astanga on vanhimpia ja tunnetuimpia joogamuotoja länsimaissa. Astangassa tehdään joka kerta sama sarja liikkeitä samassa järjestyksessä ja liikesarjat tehdään vauhdikkaasti. Tämä joogamuoto kasvattaa voimaa ja kestävyyttä ja hiki lentää melko varmasti joka kerta. Sisältää usein ainakin joitain mantroja.


Kenelle: rutiineja, fyysistä harjoitusta ja nopeaa kehitystä kaipaavalle


Mikä voi olla haastavaa: Nopea tempo ja fyysinen kuormitus voi olla aloittelijalle haastavaa, jos asanoihin ei ehdi perehtyä kunnolla. Astangajoogan alkeiskurssi kannattaa käydä ennen harjoittelun aloittamista.





Yin & yang -jooga: Tämä tyyli yhdistää passiivista yinjoogaa sekä liikkuvampaa flow-joogaa tai hathajoogaa. Kuten flow, tunti on usein opettajansa näköinen eikä noudata tiettyä kaavaa.


Kenelle: monipuolista harjoitusta kaipaavalle tai jos et osaa päättää haluatko dynaamista liikettä vai rentoutusta.


Mikä voi olla haastavaa: samat haasteet kuin yinjoogassa. Toisaalta, jos tunnilla on enemmän yang-tyylistä voimajoogaa, lihasvoima ja ranteiden päälläolo voi tuntua aloittelijalle haastavalta.



Kirjoittajan huomio: Huomioithan, että tämä listaus on oma tulkintani ja perustuu puhtaasti omiin kokemuksiini kyseisistä suuntauksista. Käy kokeilemassa ja luo oma tulkintasi.

1,090 views

Roots Helsinki Vallila

Café & Yoga

Eurantie 8

00550 HKI

Vallilan kahvilan aukioloajat:

Ma-Pe 8-14

La 9-14

info@rootshki.fi

0405015959

 

Roots Helsinki Töölö

Yoga (auki joogatuntien yhteydessä)

Museokatu 17

00100 HKI

Jooga:

info@rootshki.fi

+358 40 1438600 (ma-pe 8-16)

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Rootshki Oy

y-tunnus: 2960829-8

  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle