Search

Höpinää elämästä: elinvoimaa tyyneydestä

Tyyneys on sisältäpäin kumpuava supervoima. Rauhallinen tahti ja tietynlainen raukeus ei kuitenkaan aina ole itsestäänselvyyksiä. Sanotaan, että maltti on valttia mutta tuntuu, että kuitenkin kiirehdimme monen asian läpi sen suuremmin pysähtymättä tuntemuksiemme äärelle.


Tyyneys ei suinkaan ole laiskan tai tekemättömän ihmisen piirre, vaan pikemminkin merkki tietoisesta läsnäolosta. Olet saattanut kokea tyyneyden olotilan joogaharjoituksen, meditaation tai todella arkisenkin askareen tuloksena. Kun tunnet yhteyttä itseesi ja muihin (oli se sitten kukkia kastellessa tai naapurin koiraa rapsuttaessa) ja pysähdyt tähän tunteeseen, ymmärrät kuinka tyyneyden tilan voi löytää todella yksinkertaisesti. Sinun täytyy vain painaa pause-nappulaa tasaisin väliajoin.


Tietoisella läsnäololla, tyyneyden harjoittamisella tai tutummin meditaatiolla on huomattu olevan tieteellisestikin todistettuja terveyshyötyjä. Muun muassa Association for Psychological Science (APS) on tehnyt tutkimuksia meditaation ja muistin paranemisen, erityisesti työmuistin, välillä. Useita positiivisesti korreloivia vaikutuksia on myös löydetty meditaation harjoittamisen sekä mm. stressin vähenemisen, kehon jännitys – ja kiputilojen lievittämisen sekä nukahtamiskyvyn paranemisen kanssa.


Meditaatiolla on huomattu olevan tieteellisestikin todistettuja terveyshyötyjä.

Tyyneyden tilan löytämistä varten et tarvitse päivästäsi sen suurempaa lohkaisua ajallisesti. Pienikin väli aamusta, lounastauolla tai ennen nukkumaanmenoa riittää tuomaan harmoniaa olemukseesi.


Tätä varten voitkin harkita seuraavan lyhyen tyyneysharjoituksen ottamista osaksi päivärutiiniasi:


Ankkuriharjoitus


Asetu mukavaan istumasentoon tuolilla, suorista hieman selkää ja rentouta hartiasi. Kätesi voivat levätä sylissä. Tiedosta jalkapohjiesi ja lattian välinen lempeä yhteys: saavu vähitellen läsnäolevaan hetkeen. Anna hengityksen kulkea vapaasti sitä säätelemättä.


Kohdista huomiosi jalkoihisi. Juurruta jalkapohjasi tukevasti lattialle: nosta kaikki varpaat ylös ja laske ne sitten tietoisesti alas. Mitä kaikkia eri tuntemuksia nousee esiin kun jalkapohjasi koskettavat alustaa? Tunnetko lämpöä, painetta tai kutinaa? Miltä jalkojen eri osissa kuten nilkoissa, jalkapöydissä ja kantapäissä tuntuu?


Sen sijaan, että arvottaisit tuntemuksia miellyttäviksi tai epämiellyttäviksi, kohtaa ne ystävällisellä uteliaisuudella.


Siirrä tietoisuuttasi vähitellen pohkeiden, polvien sekä reisien alueelle. Voit yrittää löytää tuntemuksia myös sisältä päin: kumpuaako luistasi tai lihaksistasi jonkinlainen aistimus? Vähitellen laajenna kokemustasi niin, että huomioit kaikki istumiseen liittyvät tuntemukset kuten istuinluiden asennon ja alustan niiden alla.


Vaikka aistimukset muuttuvat hetki toisensa jälkeen, keskity lopulta ankkuroimaan huomiosi koko kehosi alaosaan. Vahvat ja juurtuneet jalkasi ovat sinun ankkurisi tyyneyden satamassa. Hengitä tässä muutama lempeä sisään ja- uloshengitys ja hymyile rauhalle, jonka juuri löysit.


Lisää aiheesta löydät mm. täältä: https://www.psychologicalscience.org/news/releases/brief-mindfulness-training-may-boost-test-scores-working-memory.html.



Maija on läsnä päivittäin Roots Helsingin joogeille, joiden hyvä olo on hänen työnsä olennaisin elementti. ”Höpinää elämästä” on Rootsin blogissa toistuva tekstisarja, jonka tarkoitus on tarkastella elämää eri kanteilta. Tekstisarja haluaa levittää hyvää fiilistä joogastudion ulkopuolellekin osaksi jokaisen arkea – ota siis mukaan mitä tarvitset.

91 views

Roots Helsinki Vallila

Café & Yoga

Eurantie 8

00550 HKI

Vallilan kahvilan aukioloajat:

Ma-To 8-14

Pe-La 9-14

info@rootshki.fi

+358 40 5523731(ma-pe 8-16)

 

Roots Helsinki Töölö

Yoga (auki joogatuntien yhteydessä)

Museokatu 17

00100 HKI

Jooga:

info@rootshki.fi

+358 40 5778107 (ma-pe 8-16)

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle